Ghid freelancer – Cum sa incepi si cand

Incep sa scriu o serie de articole legate de freelancing, un mic ghid pentru freelanceri incepatori inspirat din propria mea experienta, pentru oricine este interesat sa isi transforme cunostintele intr-un venit suplimentar sau cei care au nevoie de mai multe informatii. Pareri si definitii personale, nu luate din dictionar.

Inainte de a deveni freelancer online citisem ca se pot face multi bani din aceasta activitate, chiar gasisem si un articol intr-o revista in care editorii o prezentau drept meseria viitorului. Nu pot spune ca este departe de adevar insa, inainte de toate, ai nevoie de cunostinte utile anumitor persoane sau firmelor. Fie ca este vorba despre programare, webdesign, copywriting, cunostinte in optimizare pentru motoare de cautare, marketing, sau mai nou consultanti/experti social media, poti colabora cu diferite firme, carora le vinzi servicii bazate pe cunostintele si/sau pasiunile tale.

Cand sa te apuci de freelancing? Doar atunci cand ai cunostinte intr-un anumit domeniu. Daca ai cunostinte de baza, sau ai vizionat pe YouTube un videotutorial de instalare WordPress, nu te apuca inca sa vinzi un astfel de serviciu. Poate ar trebui sa fie si un minim de varsta pentru asta, deoarece multi se dau experti. Abia atunci cand te pricepi cu adevarat bine la ceva ar trebui sa pui si in aplicare cunostintele.

Ce este un freelancer? Un freelancer este o persoana care colaboreaza ocazional ori cu alte persoane, ori cu firme, si este platit pentru expertiza sa, pentru a realiza proiecte, pentru a scrie continut, pentru a optimiza un site/magazin online… si ofera in general servicii care, cel mai probabil, au ca finalitate cresterea numarului de clienti al firmei respective. Un freelancer nu este angajat al firmei, iar aceasta activitate are atat avantaje cat si dezavantaje.

Cine are nevoie de freelanceri? Sunt multe companii care au nevoie de freelanceri, magazine online, agentii imobiliare, marketeri, webmasteri, bloggeri(care poate sunt buni la content writing, dar au nevoie de programatori si webdesigneri), agentii de turism, agentii de escorte, companii de trading…de munca se gaseste, e mai greu sa intri in contact cu ele pentru colaborari.

Avantaje/dezavantaje si castiguri ca freelancer: Nu te astepta la castiguri mari si rapide. Exista atat avantaje cat si dezavantaje, care trebuiesc sa fie cantarite in functie de preferintele personale, si in functie de numarul de clienti. Unele persoane prefera sa munceasca fara sefi si sa isi organizeze singuri programul de munca, sau daca au studii/cursuri in derulare, sa aibe un job part-time care sa le permita sa le continuie. Dezavantajul e ca poti ajunge sa muncesti la un proiect mai mult decat era planificat, sa fii distras mai usor de telefoane, Facebook, sa nu ai chef de munca…un alt lucru important este pretul proiectului raportat la timpul de lucru. La un job normal stii din prima cat esti platit pe ora, cand esti freelancer poti gasi proiecte banoase ce pot fi realizate intr-un timp scurt, dezavantajul e ca poti gasi si “ciubucuri”, proiecte ce dureaza mult insa pentru care nu poti cere multi bani, deoarece esti platit per proiect. Aici un bun exemplu sunt articolele, pentru care nu poti cere 50 de euro, doar pentru ca nu ai avut tu inspiratie, si ti-a luat 3 zile sa scrii 500 de cuvinte. Un alt avantaj este ca in Romania inca e in dezvoltare comertul online, se deschid multe magazine online, iar proprietarii poate nu isi permit sa plateasca o agentie, angajand insa un freelancer au de castigat amandoi, win-win situation.

Esti pregatit pentru a fi un freelancer? daca ai tot ce iti trebuie, probabil pasul urmator ar fi gasirea clientilor. Urmatorul articol va fi despre modalitati de a gasi clienti ca si freelancer, insa inainte de a vinde ceva unui posibil client va trebui sa te vinzi pe tine insuti, parerea mea este ca in general clientii nu cumpara cele mai ieftine sau cele mai complete servicii, te “cumpara” pe tine.

Leave a Reply